Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Představy pedagogů konkrétní školy o náplni předmětu Náboženství
ŠEBELLOVÁ, Ivana
Bakalářská práce se zabývá výukou předmětu Náboženství, náplní hodiny Náboženství a vztahem školy a církve, a to jak na teoretické, tak i praktické úrovni. Teoretická část práce se zabývá výukou předmětu Náboženství, odlišuje ji od katecheze a zařazuje do legislativního rámce. Věnuje se obsahu hodiny Náboženství, to tvoří základ pro část praktickou. Praktická část práce se věnuje kvantitativnímu výzkumu, který zkoumá představy pedagogů konkrétních škol o hodinách Náboženství, a kvalitativnímu výzkumu, který byl provedený formou hloubkových rozhovorů.
Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Čermáková, Bronislava ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Vztah učitel a žák při výuce náboženství a katechezi" pojednává o některých aspektech vzájemných vztahů ve výuce náboženství a katechezi. V první části práce jsou popsány některé obecné rysy vztahu mezi učitelem a žákem z pohledu pedagogiky a psychologie a nastíněny některé etické aspekty tohoto vztahu. Druhá část práce se zabývá specifiky vztahů vznikajících ve výuce náboženství a v katechezi. Z obsahu a cíle katecheze (jímž je růst víry katechizovaných) a výuky náboženství (vytvoření zralého a odpovědného vztahu k víře a křesťanství) vyplývá, že vztah mezi učitelem a žákem je mnohem bližší a osobnější než při výuce běžných předmětů. Tento vztah by měl být založen především na vzájemné úctě a důvěře. Tato blízkost se může stát zdrojem vzájemného obohacení, ale také s sebou přináší významné riziko selhání a zneužití. Tyto škody mají vážné důsledky pro rozvoj osobnosti katechizovaného, jeho vztahu k sobě, ke světu i k Bohu. Odpovědnost v takových případech je vždy na straně katechety (učitele). Zdravý vztah mezi subjekty katecheze předpokládá vysokou úroveň osobní zralosti katechety. Cestou minimalizace rizik není rezignace na blízkost a hloubku vzájemných vztahů v katechezi, ale spíše je důležité se zaměřit na správnou formaci katechetů, která zahrnuje rozpoznání povolání a přípravu...
Premonstrátské školství na českém území v 19. století
Jeřábková, Lenka ; Opatrný, Aleš (oponent) ; Michalcová, Andrea (oponent)
Premonstrátské školství na českém území v 19. století Tato specifická studie přispívá k poznání dějin řádu na našem území v 19. století a zkoumá působení premonstrátských řeholníků na školách, jež sami zřizovali. Téma je pojato v širším kontextu školství zkoumaného období, a proto podává rovněž charakteristiku organizace systému škol a vzdělávání a věnuje se též z různých hledisek specifické problematice náboženské výuky a výchovy. V rámci vlastního tématu je charakterizován premonstrátský řád a zhodnoceno jeho školské působení v průběhu celých řádových dějin, rozsáhlá část je věnována strahovskému klášteru a jeho školským zařízením, zejména školám obnoveným a převzatým ve zkoumaném období. Závěrečná část charakterizuje ostatní řádové školy téhož období na území Čech a Moravy.
Výuka předmětu náboženství na 1. stupni církevní ZŠ očima žáků
Fifernová, Kristýna ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Práce se zabývá výukou náboženství na základní církevní škole v České republice. Teoretická část přibližuje církevní školství, jeho historii a zakotvení v českém právním systému. Dále uvádí vztah předmětu náboženství k Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělání a k dalším oficiálním dokumentům. Popisuje samotný předmět náboženství z pohledu cílů a obsahů pro jednotlivé ročníky. Další části líčí aktéry výuky - učitele náboženství a žáky 4. a 5. třídy dle charakteristiky vývojové psychologie. Poslední kapitola teoretické části je věnována výzkumům, které byly provedeny v církevních školách a v předmětu náboženství. Empirická část diplomové práce je věnována výzkumu, který byl realizován pomocí dotazníkového šetření. Cílem praktické části bylo pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak žáci 4. a 5. ročníku 4 pražských církevních škol nahlíží na výuku předmětu náboženství z pohledu jejich morálního, kognitivního a emocionálního vývoje. Výsledky výzkumu ukazují, že žáci mají většinou pozitivní vztah k předmětu, berou jej spíše jako odpočinkový a zábavný. Předmět mají spojený hlavně s vírou a jejími symboly. Přítomnost jejich učitele náboženství na hodinách je pro žáky důležitá. Z pohledu žáků by měl učitel náboženství být zábavný, hodný a vzdělaný. Nejčastěji si žáci přejí při hodinách...
Existuje nějaká podoba náboženského rozměru života v české sekularizované veřejné škole?
DVOŘÁKOVÁ, Zuzana
Tématem práce je náboženský rozměr života a jeho existence v prostředí české sekularizované školy. V teoretické části se s využitím teoretických pramenů snaží práce podat informace o různém pojetí náboženství, o pohledu psychologie a sociologie, osobnosti učitele, kultuře školy a krátce i o historickém vývoji školství u nás. V praktické části se pomocí výzkumu a jeho analýzy práce pokouší o odpověď na otázku po existenci náboženského rozměru života v prostředí konkrétní české základní školy.
Náboženská výchova u předškolních dětí
Rydlová, Kristina ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Zimmermannová, Marie (oponent)
Bakalářská práce Náboženská výchova u předškolních dětí je rozdělena do čtyř částí. První kapitola definuje účastníka této výchovy, zaměřuje se na náboženskou výchovu z pohledu církevních dokumentů a jejím rozdělením do tří složek (náboženská výchova v rodině, škole a církvi). Druhá část pojednává o jednotlivých metodách, metodikách a dalším didaktickém materiálu včetně osoby katechety, který s předškolními dětmi pracuje. Součástí práce je průzkum v katolických rodinách a církevních mateřských školách, který je vyhodnocen ve třetí kapitole. Poslední část se skládá ze souhrnu teoretických možností, praktické realizace a návrhu konkrétního doporučení pro inovaci náboženské výchovy u předškolních dětí. Cílem bakalářské práce je poukázat na možnosti, které dnes rodiče, pedagogové a katecheté v této oblasti mají a jak je využívají, případně proč ne. A celkově jak je teorie propojována s praxí, čeho se v praxi nedostává.
DVD "Po stopách apoštola Pavla" jako didaktická pomůcka ve výuce náboženství
Němeček, Jaroslav ; Dřímal, Ludvík (vedoucí práce) ; Bravená, Noemi (oponent)
Diplomová práce DVD "Po stopách apoštola Pavla" jako didaktická pomůcka ve výuce náboženství na SŠ. V první části práce je představen základní přístup k výuce náboženství z pohledu její odlišnosti od katecheze. Dále je zde nastíněno i několik pedagogických cílů, které je možné při výuce křesťanství sledovat, a popis metodického přístupu ke zhodnocení filmového dokumentu jako didaktické pomůcky. Ve druhé kapitole je představena analýza dokumentu a syntéza myšlenkového obsahu jednotlivých kapitol, která je východiskem pro praktickou část práce. Praktické část obsahuje návrh otázek pro žáky. Pomocí těchto otázek mají žáci nahlédnout na působení sv. Pavla v jednotlivých kapitolách filmového dokumentu z pohledu Božího plánu spásy, existenciálních a etických otázek a případně i z pohledu společenských problémů, které jsou aktuální i v dnešní době a k jejichž řešení dokumentů inspiruje. Otázky jsou formulovány tak, aby jednotlivá témata podněcovala žáky ke studiu biblického textu, sloužila ke kritickému zamyšlení a vedla k aktivním diskusím. Celá praktická část práce chce přispět k využití aktivní metody vyučování.
Premonstrátské školství na českém území v 19. století
Jeřábková, Lenka ; Opatrný, Aleš (oponent) ; Michalcová, Andrea (oponent)
Premonstrátské školství na českém území v 19. století Tato specifická studie přispívá k poznání dějin řádu na našem území v 19. století a zkoumá působení premonstrátských řeholníků na školách, jež sami zřizovali. Téma je pojato v širším kontextu školství zkoumaného období, a proto podává rovněž charakteristiku organizace systému škol a vzdělávání a věnuje se též z různých hledisek specifické problematice náboženské výuky a výchovy. V rámci vlastního tématu je charakterizován premonstrátský řád a zhodnoceno jeho školské působení v průběhu celých řádových dějin, rozsáhlá část je věnována strahovskému klášteru a jeho školským zařízením, zejména školám obnoveným a převzatým ve zkoumaném období. Závěrečná část charakterizuje ostatní řádové školy téhož období na území Čech a Moravy.
Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Čermáková, Bronislava ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Vztah učitel a žák při výuce náboženství a katechezi" pojednává o některých aspektech vzájemných vztahů ve výuce náboženství a katechezi. V první části práce jsou popsány některé obecné rysy vztahu mezi učitelem a žákem z pohledu pedagogiky a psychologie a nastíněny některé etické aspekty tohoto vztahu. Druhá část práce se zabývá specifiky vztahů vznikajících ve výuce náboženství a v katechezi. Z obsahu a cíle katecheze (jímž je růst víry katechizovaných) a výuky náboženství (vytvoření zralého a odpovědného vztahu k víře a křesťanství) vyplývá, že vztah mezi učitelem a žákem je mnohem bližší a osobnější než při výuce běžných předmětů. Tento vztah by měl být založen především na vzájemné úctě a důvěře. Tato blízkost se může stát zdrojem vzájemného obohacení, ale také s sebou přináší významné riziko selhání a zneužití. Tyto škody mají vážné důsledky pro rozvoj osobnosti katechizovaného, jeho vztahu k sobě, ke světu i k Bohu. Odpovědnost v takových případech je vždy na straně katechety (učitele). Zdravý vztah mezi subjekty katecheze předpokládá vysokou úroveň osobní zralosti katechety. Cestou minimalizace rizik není rezignace na blízkost a hloubku vzájemných vztahů v katechezi, ale spíše je důležité se zaměřit na správnou formaci katechetů, která zahrnuje rozpoznání povolání a přípravu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.